tisdag 2 februari 2010

Nattjobb

Fan, deadline på överklagandet imorgon.
Kunden skriker och agendan är full med möten. När skall jag hinna skriva till skatteverket.

Den överarbetade revisorn sitter vid sitt skrivbord och känner sitt stressade hjärta bulta ínnan för näsduken i kavajfickan. Fingrarna flyter över tangentbordet. Han har precis lärt sig att skriva med alla åtta fingrarna.

Måste hinna fakturera också. Så det kommer in pengar till företaget.

Samtidigt som han påbörjar genomgången av ofakturerade arbeten sträcker assistenten i sitt huvud genom dörren.
- Du kan du kolla på en sak, säger han.

Revisorn reser sig med ett stön. Ångrar sig genast. Får inte verka avvisande mot min personal. Tittar upp med ett påklistrat leende.
- Visst.

Redan nu vet han att även denna natten blir full av arbete för att hinna klart. Hinna få näsan över vattenytan. För att imorgon sjunka ner i dyn igen.
Arbete, arbete, arbete.

4 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

Stackars karl! Jag är inte ett dugg avis. Bra skrivet, man kunde känna den underliggande paniken.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Nej låter inge vidare. Som sagt, man känner hans stress. Skriver med alla åtta fingrarna? Är det tummarna som inte är med :-)?

Bokmånglarn sa...

Förbannade Luther! " ... i sitt anletes svett." Osv ...

Beppan sa...

Tur att jag inte utbildade mig till ekonom som jag tänkt en gång...