söndag 7 februari 2010

Något dyrt

Du får det du betalar för!!

Det där stämmer inte tänkte Nimh. Så mycket som jag betalat utan att få någonting och har jag väl fått något så har det ändå inte varit värt det. Eller är det jag som aldrig blir nöjd. Har jag för höga förväntningar. För höga krav.

Nimh´s tankar för runt i huvudet. Just nu var det viktigt att veta vad hon skulle få betala och om det var värt priset. Vad skulle hon få i utbyte? Obeslutsamhet var en av Nimh´s sämsta egenskaper. Oviljan att bestämma sig, oviljan att slänga sig ut i det okända och detta var ett av hennes svåraste beslut.

Medan hon funderade växte sig en vindil starkare och ryckte tag i hennes långa svarta hår. Nimh hade inte varit beredd. Vindpusten liksom ryckte tag i hennes fötter. Kom underifrån bron. Kom bakifrån. Inte rakt i ansiktet. Nimh vinglade till. Tappade nästan taget om stålvajern. Halkade till på broräcket.

Det kändes som en högre makt ville att hon skulle hoppa. Ville få slut på hennes obeslutsamhet. Ville att hon skulle betala dyrt. Betala med sitt liv.
När hon återfått balansen bestämde hon sig. Nimh klev ner på brons asfalterade körbana. Ville gudarna att hon skulle hoppa så skulle de minsann få se på annat!!

2 kommentarer:

Anitha Östlund Meijer sa...

BRA!

Ettie sa...

Fighting spirit - yes! Jag blev glad för hennes beslut.