torsdag 28 januari 2010

Att se upp

Skulle man se upp till honom? Eller skulle man inte se upp till honom? Döma ut honom? Hans beteende var i varje fall inte normalt. Eller var det?
Han var snyggast i skolan. Han hade en svans av anhängare. Han kunde få vilken tjej ha ville. Den som han pekade på.
Idag hade han pekat på henne! Vad skulle hon göra? Längta, acceptera eller njuta!

Han var ju ändå klassens "Don Juan". Den som alla ville ha!
Ville hon det? Om hon accepterade skulle hon bli skolans mest intressanta. Om hon nekade fanns risken för förtal. Förtal från den hon nekat. Förtal från hans polare. Mobbad. Bli uthängd på you-tube. Bilder hon inte visste fanns. Arrangerade bilder.

Hon visste att alla såg upp till honom. Alla killar ville vara som han. Alla ville vara ihop med honom.
Men hon var tveksam. Inte nu. Inte han. Kanske sen. Helst inte.
Hon visste vad han ville ha. Hennes oskuld.
Ville hon ge den till honom? eller någon annan? När han fått vad han ville ha visste hon att han skulle försvinna. Behandla henne som vatten.
Var det värt det?

6 kommentarer:

Ettie sa...

Absolut inte är mitt svar på den frågan. Svaret hade nog inte varit lika självklart om jag varit den tjejen i den situationen. Tyvärr.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Är det verkligen så att vissa killar vill "ha en oskuld"? Isf har utvecklingen gått bakåt. Otäckt.

Anitha Östlund Meijer sa...

Oj, oj,oj...vilket dilemma, eller..inte.
Jag har i alla tider undvikit sk Don juans. De är oftast bara ute efter en sak. Att erövra.
Jag ville hellre erövra. Killigt javisst, men sådan var jag.
Bra skrivet, och som sagt mycket igenkännande.

marmoria sa...

Ovanligt klarsynt tonårstjej! Ovanlig men trovärdig. Hoppas det finns många som hon.

Pia sa...

Också ett dilemma. Det är inte lätt att vara tjej.

Anonym sa...

Jag gillar hur du bygger upp hotbilden gentemot henne - även den som hon (som jag tycker antyds) inte är medveten om. Du skapar i mina ögon en dubbel berättarröst som jag tyckte var spännande.