torsdag 31 december 2009

Förväntningar inför ett nytt decenium

Mina förväntningar för nästkommande tio år är att de kommer kännas ännu kortare än de förutvarande tio. Alla säger ju att tiden går snabbare ju äldre man blir.

När jag ser min dotter känns det som om det var för en vecka sedan jag klippte av hennes navelsträng. Ja nästan som igår. Och nu helt plötslig är hon tio år. Var tog de åren vägen. Med den tidsaspekten har man kanske tre - fyra veckor kvar i livet. Fem om man har tur.

Trösterikt är väl dock, när man ser tillbaka, att man varit med om mycket under dessa tio åren. Mycket har man sett. Många saker har man gjort. Mål har uppfyllts, andra har förkastats. Mycket, både i stora och lilla världen, har förändrats. Det mesta till det bättre.

Så man får väl anta och tro att de framtida tio också skall förändra världen. Ett steg i taget mot ett bättre liv. Både för mig, oss människor och för vår värld.

Så, om 40-50 år (läs: om fyra - fem veckor), när man sitter i sin gungstol på äldreboendet, kan peka med sitt knotiga finger mot sina barnbarn och säga:
- Det där var mitt liv och det var ett bra liv.

GOTT NYTT DECENIUM MINA VÄNNER

6 kommentarer:

malix sa...

roligt att läsa och håller med om att det ibland känns som bara några veckor, Gott nytt år

Anitha Östlund Meijer sa...

Ja det är på barnens längd man märker att man själv åldras, för i spegeln ser jag samma kvinna som förr om än lite rynkigare.

Unknown sa...

Framtiden händer inte, den skapas. Gott nytt år önskar jag dig!

liselotte sa...

Gott nytt år och använd dina 4-5 veckor så att du har det bra.

Siestri sa...

Ta det lugnt i gungstolen:)
Gott Nytt År!

Monika Zawadzka sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.