onsdag 23 december 2009

Satsning

Han tittade över kanten på sina rödtonade solglasögon. Från ansiktsuttrycket på mannen mittemot kunde han inte utläsa någonting. Fick inga ledtrådar. Men vad hade han väntat sig från mannen som kallades "Stoneface".
Tummen lyfte försiktigt i övre fliken på de två korten framför honom. Inte för att han glömt vad som låg där, utan han behövde tid att tänka. Räkna oddsen. Spader ess och hjärter ess.
"Kunde han loosa på dom korten ?" Hans blick flackade över rummet.
"Fan, det är inte bra att tveka. Då vet alla att jag är osäker".
Att visa osäkerhet är det värsta man kan göra i Texas Hold'em. Han tvingade sig att fokusera på de fyra kort som lång på bordet framför dealern. Ytterligare ett ess, klöver, fyra och fem i spader och hjärter sju.
"Vad kunde Stoneface fått ihop på de korten ? Stege ? eller bluffar den jäveln?" Det skulle kosta honom 75 000 att syna.

Då helt plötsligt sker det. Stoneface gör den där lilla rörelsen för att rätta till skjortärmen. Den som han alltid gör när han bluffar.
"Tack gode gud att jag hade tålamod att vänta" tänker han.
Han slår ihop sina två kort och föser marker till ett värde av 200 000 mot mitten av bordet.
- Jag går "All in".

6 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Bra beskrivning av spänningen som riktigt känns! En petitess: du använder anföringtecken när det är hans tankar och talstreck när han talar men då borde kanske "All in" varit kursiverat, eller?

Pia sa...

De stora grabbarna spelar med stora pengar. Han borde få kåk på de korten. Spännande.

Bokmånglarn sa...

Poker är kul. Hade alla på kroken en kväll, ingen som begrep när jag bluffade eller inte. Vann allt. Synd att det var 25 öres poker vi spelade.

Cecilia Sahlström sa...

Det är spänning i den här storyn. Du bygger upp den jättefint! God Jul/ Cissi

Anonym sa...

Fortfarande jättebra. Jobba vidare på författarskapet. Det tar väl sin tid, hoppas på fortsatt jobb som assistent. GH

Cecilia Sahlström sa...

Hej Anders! Ja, det är ganska vanligt med män som slår kvinnor, tyvärr. Jag jobbar med det dagligen och tja, vi har ju i vart fall över flera tusen anmälningar varje år, som handlar om våld och hot och sexuellt övervåld mot kvinnor och barn.
Inom polisen, sociala och samhällsvetenskaplig forskning ser man detta våld osm ett samhällsproblem. Det är en mycket komplex och komplicerad form av brott, som inte löses i en handvändning. Min story är dock fiktion ur den aspekten att jag hittar på allt - har skrivit ca 100 sidor på en roman om Sara, huvudpersonen i det delkapitel du läste idag. Men naturligtvis är det också autentiskt ur den aspekten att jag har mött det våldet dagligen.Cissi