lördag 19 december 2009

Litteraturpris

Undrar hur det skulle kännas ? Man får väl fråga Herta Muller eller någon annan nobelpristagare. Men varför just Nobelpriset. Det kan ju vara vilket litteraturpris som helst.

Men en förutsättning att vinna ett pris är ju att anmäla en text till en tävling. Vågar man det ? Vågar man utsätta sig för kritisk bedömning ? Tänk om det jag skriver inte är bra ? Iof så blir man bedömd av er andra bloggare, men det är inte samma sak. Ni är ju i samma situation som jag.

Ett kul pris skulle vara:
"Ann Ljungbergs specialpris för bästa skrivpuff".
Vet inte om det priset finns men det hade varit intressant med en omröstning bland oss puffare.

Men egentligen skriver man ju inte för att vinna priser (det tror jag inte någon Nobelpristagare gjort heller för den delen) Man skriver för att se vad som kan uttryckas i text. Om man kan gestalta så det berör. Bland annat. Alla har nog sina förutsättningar och orsaker.

Annars tycker jag att mina bloggläsares och puffkompisars kommentarer är pris nog.

4 kommentarer:

Heureka sa...

Gestalta så det berör - det tror jag är en av de viktigaste förutsättningarna. Bra betraktelse

Drumalex sa...

Den här texten får du bara ros för. Det är som med musik, vissa spelar i dansband för att de vet att det går hem, andra spelar och gör egen musik bara för att det är roligt och har man tur är det några som gillar det.

Tjotten sa...

Ja, här får du en positiv röst till på dig. Vore allt kul med lite fler tävlingar från Ann.

Anitha Östlund Meijer sa...

Ja, tävlingar är alltid skoj!
Jag är med i Umeå 2014 och jobbar på bidrag till LL.
Att skriva så jag berör är min tanke, och när någon berömmer en text blir man glad.