söndag 21 mars 2010

Lathet

"Ligg inte där. Gör något vettigt istället"
"Vaddå. Det gör jag ju"
"När blev att ligga på soffan och glo i taket något vettig?"
"Det är väl vettigt, eftersom det är det jag håller på med. Dessutom är det viktigt och inte speciellt lätt heller"
"Viktigt och svårt! Det ser ju jävligt avancerat ut. Raklång med händerna på magen. Du är ju inte klok i huvet"
"Jo det är jätteviktigt. Pröva själv får du se att det inte är så lätt"
"Ja det skulle se ut det. Vem skulle då städa? eller hänga tvätt? Tror du sånt gör sig självt?"
"I och för sig inte, men måste det göras just nu"
"Ja det är klart. Saker och ting måste göras. Så man blir klar nån gång"
"och vad gör du när du är klar?"
"Fortsätter med nästa sak"
"Vilket innebär att du aldrig blir klar. Det är alltid något som skall göras. Alltid något som ligger ogjort. Eller hur?"
"Tycker inte jag. Det måste ju vara ordning och reda. Det kan inte se ut hur som helst"
"Kan det väl"
"Näe"
"Jo om ordningen är på bekostnad av ditt välmående"
"Vaddå. Jag mår väl bra"
"Visst. Jag ser det. Så som du stressar omkring"
"Jag stressar väl inte. Jag vill bara få saker gjorda. Bli färdig"
"Gör som jag då. Lägg dig här jämte mig och gör ingenting. Så ska du se att det inte är så lätt som det låter. Att bara låta bli. Att inte göra något. Bara låta tiden gå"
"Hur menar du då?"
"Jo att välja att inte göra något är också ett val. Dessutom en viktig sysselsättning. För när skall man annars hinna tänka. Som det är nu hinner man ju fan inte ens gå på dass eftersom man skall springa runt i livets ekorrhjul hela tiden"
"Du är bara lat"
"Inte då. Ger man sig tid till planering och eftertanke så kan man bättre fokusera och få saker gjorde snabbare och effektivare när man väl är aktiv."
"Det skulle jag vilja se"
"Visst ska vi slå vad"
"Slå vad?? Hur då?"
"Om du klarar att sitta still en dag utan att göra något, så skall jag göra allt det du brukar på halva tiden"
"Ha. Det blir ju skit lätt."
"OK. Då antar du vadet"
"Visst"
"Så bra. Då har vi en deal. Lika bra vi börjar med en gång. Ta min hand och lägg dig här jämte mig" ;)
"Vänta lite. Jag skall bara..........."

3 kommentarer:

marmoria sa...

Som du säger, den är litet lång, men jag ser ingenstans man kan korta nämnvärt. Skulle kanske vilja höra att de två har litet mer olika röster. Tror att det skulle ge mer spänst.

Genyvy sa...

Ha ha! Kul dialog tycker jag! Du vill gärna ha ""? Annars är ju replikstreck, pratminus eller vad man vill kalla det ett alternativ. I min gamla Svenska skrivregler är det paragraf 32.

Y sa...

När man koncentrerar sig och läser är det en bra dialog med smart innehåll. Jag tyckte av någon anledning att texten såg rörig ut, så det blev en bromskloss först för mig, fick liksom läsa den "högt" (inom mig). Kanske hade talstreck hjälpt... det eller en kortare version. Alternativt så är jag bara trött :(