fredag 27 november 2009

Avbrott i vardagen

Utdrag ur skype-chatten: Birds in the sky

ceasar: Välkomna. Då tror jag alla är inloggade.
ceasar: Vi börjar med ett litet upprop
ceasar:: cindarella?
cindarella:Här, men måste vi träffas över nätet. Kan vi inte bara hyra ett konferensrum ? eller ta en fika någonstans
ceasar: Gissa själv hur det skulle se ut.
ceasar: rubrikerna i media om det kom ut.
ceasar: dessutom är det bara jag som känner till samtliga inblandades indentitet.
ceasar: så här går det dessutom inte att spåra att vi haft kontakt
ceasar: Tjuren Ferdinand ?
Tjuren Ferdinand: Här
ceasar: Politiker55 ?
ceasar: Väldigt bra nick förresten :D Ingen som han ana att du jobbar med politik och är född 1955. ;(
Politiker55: Närvarande. Vad skulle jag välja då. Har aldrig gjort sådant här förrut. Fantasin kändes begränsad.
Politiker55: Känner mig dessutom väldigt obekväm med att vi överhuvudtaget träffas.
Politiker55: Kan störa min politiska vardag.
Politiker55: Jag har en lite annorlunda verklighet idag än för fem år sedan.
ceasar: ja, det är ett avbrott i vardagen.
ceasar: men vi har lite att diskutera. vi kan ha en kris på väg
Tjuren Ferdinand: Var vi inte sju i gruppen. Var är Dragan ?
ceaser: helvete TF inga IRL namn, bara nickname.
ceasar: vi var sju inblandade från början.
ceasar: prosit har dött i cancer. prostatan :P
ceasar: vilhelm tell har försvunnit spårlöst
ceasar: hummer sitter häktad för mord
ceasar: så just nu är vi fyra
ceasar: och det finns anledning att tro att information om oss och våra gemensamma aktiviteter har kommit i polisens händer.
Politiker55: Herregud !! 8)
cinderella: Gör inte mig så mycket. Jag är inte kvar i Sverige.
Tjuren Ferdinand: Vad skall vi göra ?
ceasar: det är det vi behöver diskutera!!

13 kommentarer:

Öppet spår sa...

Verkligen ett kul grepp, samtidigt ganska skrämmande. Hoppas det kommer mer i den stilen

http://tittelina.blogspot.com sa...

Överens med Öppet spår, rolig idé av dig. Farligt beteende om man vill vara anonym, identiteterna måste väl gå att spåras?

Jenny G sa...

Ja, kul grepp med chatten. Gissar att vilhelm tell är Rizz och hummer är Dragan. Prosit kan jag inte gissa.

Heureka sa...

Ja, det var annorlunda, men lite svårt att läsa, för min del. Det kanske beror på att det är ett nytt sätt att skriva...

Anders sa...

Nästan rätt Jenny, men det är en till som gett sig av och lämnat allt.

Anitha Östlund Meijer sa...

ja det var ett nytt grepp, men it gör att man kan göra mycket worlswide utan att synas.

Cecilia Sahlström sa...

Jättebra! Jag blev jäkligt nyfiken på vilka de är? Vad de döljer? Vad är det för affärer? Korrumption? Maffioso? Kul! Cissi

Pia sa...

Jag har inte följt dina texter så länge att jag kan identifiera de inblandande, men det gör inget. Spännande läsning. Kunskapen om hur man håller sig anonym på nätet har väl ökat sedan FRA och IPRED-lagarna trädde i kraft. De som vill ladda upp eller ner upphovsrättsskyddat material har tagit reda på hur man gör, likaså de som håller på med sådant som är illegalt. Kanske även dessa gossar har tagit till sig kunskapen. Är polisen i hälarna på dem? Pia

Drumalex sa...

Gillar också greppet. Påminner mig om när vi i skolan läste manus med repliker. Håller med om att det kan bli jobbigt att läsa i längden, således inte att rekommendera som grepp för en hel roman. Men vem vet? Nästa steg är väl att skriva en hel roman på chattspråk.

Solkatten sa...

Annorlunda och bra!

Marica sa...

Härligt! Riktigt kul att du skrev det så. Känns modernt och spännande. Jag tycker det är kul när chat/mail/sms blandas in i skönlittertaturen.
Blir också mycket nyfiken på vad de där håller på med. Gillar namnen

Tjotten sa...

Tjotten: Första besöket hos dig och det var upplyftande.
Tjotten:Gör gärna fler.
Tjotten: Vill veta!
Tjotten: Vad häde sedan?
Tjotten: Vad har hänt?
Tjotten: Ha en bra dag.

Anders sa...

Tjotten: Du vill veta vad som hänt ? Läs mina tidigare inlägg. Alla är en del i storyn.
Alla: Tack för jätteresponsen. Inspirerande.
Nu måste jag ju förtsätta ;)