fredag 13 augusti 2010

7. Klockan 9.54 Oönskat

Mannen presentera sig som Kyrkvaktmästare Enock Hoffman. Han ser lång och rakryggad ut för sin ålder. Ögonen är pigga och intresserade, den runda hakan har en liten plåsterlapp. Andetagen är korta och rossliga. Han tar artigt av sig kepsen med vänster hand och sträcker fram den andra handen mot henne.
Elin reser sig och tar den framsträckta handen. Handslaget är stabilt. Det vita hårstråna på hans knogar är tjocka som rågstrån. Söndagskostymen luktar malmedel och sitter lite löst över axlarna.
Han var säkert riktigt snygg när han var ung , tänker Elin.

"och välkommen till Bredsäter!" säger kyrkvaktmästaren och pekar med kepsen över landskapet nedanför kyrkbacken. "Roligt att du intresserar dig för vår by"
Elin nickar mot mannen:
"Tack för att jag fick komma. Hoppas det inte är ett för stort besvär."
Elin skulle egentligen inte träffa paret Hoffman förrän efter lunch, men nu när han ändå var här kunde hon lika gärna vara trevlig.
"Är du inte lite tidig" säger han samtidigt som Elin får ur sig "Skulle vi inte träffats lite senare?" En kort paus uppstår innan Enock tar initiativet:
"Ursäkta, men jag såg bilen och gick ändå förbi"
Visst, och så spontant att du tog på dig din finaste söndagskostym, tänker Elin innan hon svarar:
"Jo vi bestämde ju klockan ett i går över telefon, men jag tänkte prata med två andra bybor innan dess" Hon tar upp mappen med uppsatsmaterialet från bänken och bläddrar i intervjuordningen. Hon börjar gå längs grusgången, tillbaka mot parkeringen, "Greta Bengtsdotter och paret Hansson har jag planerat in först" säger hon över axeln.

Grusgångens stenar krasar i takt med deras steg.
"Så brukar vi inte göra" hör hon honom säga bakom henne när de passerar runt kröken. Framför kyrkporten vänder hon sig om och ser hans bekymrade blick och höjda ögonbryn.
"Vaddå inte brukar?"
Utan att svara på hennes fråga säger kyrkvaktmästaren med ett inbjudande leende:
"Vill du jag skall vissa dig kyrkan innan du börjar?" Rösten känns intrikat och stressad. Hans öppna handflata inbjuder henne att gå in i kyrkporten. Elin fiskar upp sin Iphone ur fickan på koftan och kollar tiden.
"Nej tack, senare kanske" svarar hon och försöker inte vara alltför avvisande "Jag vill hinna ta lite prover innan första intervjun med Greta Bengtsdotter."

Längst bak i hans ögon ser hon en kort, svart blixt. Blixten passar inte ihop med det inställsamma leendet.

6 kommentarer:

nike sa...

Så spännande och bra formulerat, detaljrikt. Jag läser varje del flera gånger och hittar nya nyanser varje gång. Längtar efter mer.

Y sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Y sa...

Jättebra ;) Köper boken när den kommer ut. Mig personligen passar detta så mycket bättre än det hårdkokta. :)

Ang din kommentar... Tack! Du är jobbig :D Men det är bra! Jag uppskattar. Men tycker det är lite svårare. Intressant story? Inte min grej kanske. Hm. Lovar försöka. Vid tillfälle.

(Och hepp, jag rörde till lite... glöm det ;) Gillar att skriva iaf ;))

disco sa...

Ögnat igenom delarna. Det är riktigt intressant. Bra är det till och med. Håller med om att det här är bättre än det hårdkokta.
Fortsätt :)

marie ettanbo sa...

Håller med om att det här är bättre än det hårdkokta och ger mig mer bilder.

Anonym sa...

Mycket bra text. Spänning och bra formulerat. Du använder bra ord!