onsdag 22 september 2010

Svamppromenad

Vinden som susar i grenverket. Löv som faller likt stora snöflingor mot marken. Löven är bruna och har levt sina liv över sommaren. Fyllt träden med klorofyll. Granens kottar med solen som bakgrund. Mossan luktar nya svampar, gula, bruna och röda. Skogens ljud är sövande.

Mitt under svamppromenaden lägger jag mig under en gran, med grenar som en vid kjol. Bryter av några kvistar med fjädderlätta barr till huvudkudde. Ligger på rygg och bedömmer molnens utseende. En häst, en gris, en sur kärring och ett flygplan. Korgen är halvfylld med skogens gula guld. Jag är tillfreds eftersom jag hann före grannarna till svampställena.

Efter några minuter sluts mina ögon. Dimman lägrar sig över mitt sinne. Drömmer om ett skogstroll som ler med snälla ögon.
"Var inte rädd för skogshäxan" säger trollet.
I dvala nickar jag på huvudet och känner mig trygg hos skogstrollet.
Grenarna knakar där trollet går fram.

Helt plötsligt vaknar jag av ett knak precis jämte mig. När jag slår upp mina blå ser jag en siluett i motljuset. Mitt hjärta hoppar först till av rädsla, sen ser jag att det är en älg som lugnt betar av barken på en tall och som tittar mot mitt håll med intresserade bruna ögon.

"Och vad har du för dig" säger älgen utan att sluta med barktuggandet.
Jag tappar hakan. Hade jag inte nyss vaknat?




(inspirerad av skrivövning om "Skog")

5 kommentarer: