fredag 10 september 2010

Beroende

Beroende av dig, som mitt hjärta är av syre.
Beroende av din närhet, som träden är av solljus.
Beroende av ditt leende, som knarkaren är av sin drog.

Beroende av att ditt liv skall fungera,
fungerar inte ditt fungerar inte mitt.

dras till dig, som månen dras till jorden
bränner mig på dina strålar

sitter fast i ett beroende

kommer det någonsin att försvinna?
kan jag ta antabus eller läggas in på behandlingshem?
Hjälp mig, hur skall jag göra?

jag vill ju bara bli fri, att drogen skall försvinna!!




(inspirerad av skrivövning om något som försvinner)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så mycket och så många man kan bli beroende av...

Anonym sa...

Fint! Bäst: bränner mig på dina strålar

disco sa...

Håller både med spiskroken och inte.
Just den meningen bryter av ur en annars väldigt kal och kall text som kanske egentligen är bättre utan den meningen.
bra mening bra dikt

Anitha Östlund Meijer sa...

starkt!

Anonym sa...

En bra beskrivning av ett beroende man inte alltid mår så bra av.

Charlotta sa...

Fin disposition av dikten.

Y sa...

Säger som razaha: starkt! Och blottande. Tänk att du faktiskt är poetisk ;)