tisdag 11 december 2012

Kallt


I allt hängde det istappar. Vatten som nått nollpunkten tillsammans med blodet som inte längre ville pulsera i ådrorna. Mina anletsdrag hade stelnat i intorkat, kallt snor, som en dödsmask på en egyptisk farao. Ögonfransarna satt orörligt fast i varandra. Fingrar och tår var de enda kroppsdelar som gick att röra på. Bara ingen såg mig.

För den skull rörde jag mig inte. Låg helt stilla och stirrade genom stängda ögonlock. Försökte inte andas eftersom röken från andedräkten skulle avslöja mig. Ge en ledtråd till mina förföljare var jag gömt mig.  

Med ett lätt knirrande i snön byte kroppen omedvetet ställning. I mina öron lät det som en lavin av oljud. Jag tvingade kroppen att låta bli att reagera på kylan, att ignorera obekvämligheten av att ligga nedgrävd i snön, inte bry sig om att det gått tjugofyra timmar sedan jag hade en familj, skita i att det fanns ett liv att leva.
Mitt egna liv. Ett liv som för alltid var förändrat.


7 kommentarer:

Grå papegoja sa...

Kul att se dig här igen. Hade en vit bil och personnamn förut, men bytte blogg någongång i somras, om du kommer ihåg mig.

marmoria sa...

Hemskt. Bra. Välkommen tillbaka!

saqer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
saqer sa...

Mardrömslikt. Fattas bara att någon siktar ett gevär mot pannan sen...

Sara Malm sa...

Bra text och jag blir vansinnigt nyfiken på vad som kommer hända och framför allt på vad som har hänt.

Beppan sa...

Oj så spännande! Vilken bild du målar upp! Kan känna den bitande kylan...
Vad är på gång??

foxy sa...

otäck beskrivning!