onsdag 6 juni 2012

Venuspassagen


Sexton inbjudna hade tackat ja. Vi satt längs två långbord. Huvudrätten hade just dukats ut. Sorlet mellan dem som kände varandra hade falnat. Tystnaden från dem som inte ville veta mer hängde i luften som en blöt filt. Allas liv hade fortsatt under tjugo år, inget var förändrat ändå var allt sig likt.

Jag hade hamnat mellan klassens Miffo och allas vår Venus. Utseendemässigt var rollerna ombytta, men mentaliteten låg som en skugga över bägges ansikte. Rollerna trillade över dem som åren aldrig passerat. mobboffret och partybruden.

Vi hade varit tillsammans en sommar mellan sjuan och åttan. Jag och Miffot. Våra själar passade som hand i handske. Vi var två tankar i en kropp och vi dansade en sommar. Men det var Venus som fått min oskuld.

En vinfläck spred sig från ett kullvällt plastglas. Umgänget doftade sommarlov och ungdomsfylla. Min oförmåga att konversera utan ångest smakade som beska enbär. Värden klingade i sitt vinglas.

Medan Magnus som vanligt pratade om sig själv och sina framgångar, lutade sig Venus mot mitt öra.
"Minns du?" viskade hon. Hon log illmarigt:  Och mindes det gjorde jag. Med en begynnande rodnad över kinderna.

Platsen var samma hus som vi nu satt i. Fast på övervåningen. Några år innan Magnus föräldrar skulle förolyckas i en bilkrasch. Den ungdomliga ivern, de djupa kyssarna och kläderna som inte kom av tillräckligt snabbt. Den blöta fläcken i mina byxor.

Jag kände Venus hand på mitt lår.
"Har du träffat min fru", sa jag i desperat ton. "Det är hon som vårdar mig nu."
Jag lutade mig tillbaka och Miffots ansikte log från öra till öra mot Venus.
"Rör du honom igen dödar jag dig." sa hon helt naturligt genom sina stängda läppar .


"Tema:Pinsamt"




4 kommentarer:

Pia sa...

Bra!

Iris sa...

Jättebra!

marmoria sa...

För att det är så tajt, för att det är så bra, undrar jag vad bilolyckan har med någonting att göra.

foxy sa...

Så himla bra "ler stort"!