söndag 24 juni 2012

Våren -44


Bara ett fåtal steg ut i solen. En märklig känsla av eufori och björklövsknoppar spred sig från händerna, upp genom armarna och rakt in till mitt stålklädda hjärta. Allt började om. Tog fart på nytt. Glömde vintern och kylan i världen.

De nya overallerna kom på våren. Gjorde att allas hud blev blå. Vi skrattade ibland åt varandra innan utmattningen gjorde att vi somnade.

På något sätt gladde det mig att ännu ett år hade gått. Tolv månader du sluppit uppleva. En märklig kombination av saknad och lycka. Likt en nedhuggen björkskog som blivit en glänta av ljus och värme.

Jag såg på mina blodiga händer som låg i korgen. Södra vakttornets skugga pekade rakt mot mig som en gevärsmynning.
"Schnell, schnell". Untersturmführer Greifelts grova stämma rullade längs hela taggtrådsstängslet. Han viftade med k-pisten för att understyrka vikten av att arbeta snabbt och effektivt.
Jag ignorerade känslan av att inte vilja uppleva fler vårar och fortsatte att kasta ut fotanglarna.

Tema: Ignorera

5 kommentarer:

Iris sa...

Bra tema

Anonym sa...

Kontrasterna i känslobeskrivningarna är omtumlande :)

Anitha Östlund Meijer sa...

Omvälvande

Kalle Byx sa...

Du är bra på att fånga ögonblicket.

Grå papegoja sa...

Bra.
Pia, som numera är en grå fågel, istället för en vit bil.