lördag 14 maj 2011

Ved

Vad är det med vedklyvning? Varför det får grottmannen inom mig att kika ut i tjugohundra-talet och vilset undra: Hållå, olja och el då!
En manlig sysselsättning. Att ge värme och trygghet till sin flock. Lite som jaktinstinkten. Utvecklingen har dock även här utvecklats från yxa och såg till kap och klyv. Och ändå, utan att det egentligen behövs, en manling, maskulin, muskelbaserad hantering.

Knaket och kraset från de kraftiga stammarna. Träden som nyss stod i en vårbacke och inväntade vårens musöron skulle infinna sig. Ända tills en motorsåg kapar den längs fotknölarna, eller rotknölarna.

Lukten av nyklyvet virke får mig att minnas barndommens vintrar. Hur man hjälpte den äldre generationen med samma sysselsättning som man nu gör själv. Herarkin går också i arv generation efter generation. Åldermannen håller i maskinen och tekniken. De yngre far omkring i högen med träbitar. Lyfter och servar. Stänkar och stönar. Jag passar upp på min far och svärfar. Mina söner hjälper mig.

Man säger att vedhantering värmer flera gånger. Först när man fäller, sedan klyvning och kapning, därefter lägger man allt i staplar och till slut den värme som genereras i eldstaden.

Det måste vara det som får mig att reagera. Kroppsarbete, ved och värme.

God afton

4 kommentarer:

Kalle Byx sa...

God afton. Välkommen tillbaka. Stämningsfull text du skrivit. Kanske ett nytt projekt. Vedhantering.

disco sa...

Ja välkommen igen.
Värmer två ggr fint.
bra

Fru Venus sa...

Så sant som du skriver, men kombinationen män och ved är farlig, åtminstone om man ska leka skoggshuggare i foppatofflor och shorts. Fyra stygn i låret blev det för Mannen förra sommaren ;-)

Anders sa...

Tack Kalle

MINST två gånger disco

Fru Venus: Då var han väl glad att han inte lekte med motorsågen :)