torsdag 5 juli 2012

Skrota omkring


Om du sitter i ett rum i en vecka och gör ingenting. Vad kommer hända då? Kan du dö av tristess och sysslolöshet? Kommer galenskapen att ta över din sorterade och strukturerade hjärna? Varför är det så skrämmande att inte göra något?

Den arbetsskygge i motsats till den effektiva göraren.
Den som hinner med allt, alltid med mest möjliga effektivitet, alltid levererar. Som ett skållat troll. Men den som alltid springer hinner inte känna,lukta och leva. Ser inte årstiderna passera,

Det har visat sig att göra ingenting är ett förvånansvärt aktivt tillstånd. Att inte välja är också ett val.
I motståndet mot att ingenting göra, i rädslan för inaktivitet och att inte vara någon, börjar vi upptäcka jagets innersta väsen.

Om du vill närma dig ditt sinne,ditt medvetande och ditt inre. Ta dig tid att se andra och våga leva. Lösningen kan vara att våga göra just ingenting.Bara skrota omkring.

7 kommentarer:

Göran R Roos sa...

Anders,
det är visa ord som Dina fingrar har skapat.

Att inte agera kan vara att agera - förutsatt att det är ett aktivt beslut.

Jag har de senaste tio åren tillåtit mig att fatta dessa beslut att inte agera…

Ta vara på Dina möjligheter

Göran R

marmoria sa...

Jag försökte i min puff ta fram det kletiga, osunda i att ingenting göra, du ger den motsatta bilden. Båda kan vara sanna. Vad är skillnaden? Medvetenhet, tror jag. Bra text.

Kalle Byx sa...

Beror kanske på hur länge man skrotar men du skriver bra om det.

Iris sa...

Skrotkonst- en bra konst!

Grå papegoja sa...

Intressant text som ger en del att tänka på.

Charlotte sa...

Bra tänkt. Ett förvånansvärt aktivt tillstånd. Fint.

Anonym sa...

jag tänker vidare omkring detta ;)